I BLICKFÅNGET
MATERIAL FRÅN SKOLLEDARE.SE
SENASTE NYTT
Skolors ansvar mot brott
Lunchwebbinarium med utgångspunkt i Skolsäkerhetsutredningens nya delbetänkade om att skolor bör ha ett brottsförebyggande ansvar.
Kriminologen Matilda Wewel och brottsförebyggaren Anen Makboul berättar om hur skolor och huvudmän kan arbeta med lägesbilder, åtgärdsplaner och uppföljningar i praktiken.
MR-dagarna 2024
Årets konferensprogram till Mänskliga Rättighetsdagarna har lanserats! Kompetensutveckling och inspiration för lärare och pedagoger.
Hur kan vi motverka antidemokratiska tankemönster bland unga och stoppa rasism och diskriminering i skolan? Se över 80 program på Nordens största forum för lärare inom mänskliga rättigheter!
Digitala Nationella Prov
En del i införandet är att ni som skola behöver se till att lärare och personal kan legitimera sig digitalt för att administrera proven.
I vår tjänsteportfölj har vi samtliga av DIGG godkända e-legitimationer. Få tillgång till alla tekniska verktyg och resurser som krävs för att säkerställa smidiga och säkra digitala prov.
10 anledningar att testa
10 anledningar till varför era elever ska testa QuietFrames. Feedback från pedagoger i Österåkers kommun visar på positiva effekter.
"De elever som annars reagerar på allt som händer runt dem fick lättare att hålla fokus."
Läs mer om för vem och hur QuietFrames kan hjälpa elever till bättre fokus i inlägget.
Elevfrånvaron på idrotten
Vi kan tillsammans skapa en miljö där alla känner sig trygga och inkluderade. Väggar i omklädningsrum går att flytta.
Enligt Friends undersökningar kommer omklädningsrummet nästan högst på mest otrygga platser i skolan för eleverna. Vi tar gärna diskussionen om vad vi kan göra åt det tillsammans.
Trötta elever? Järnbrist?
Håll koll på järnet i skolmaten. Nästan var tredje tjej i åk 8 och 2 på gymnasiet har tecken på järnbrist. Ett vanligt symtom är trötthet.
Järn finns framför allt i kött, blodmat och inälvsmat, men även i vegetabilier. Det finns dock utmaningar med att få i sig järn från de vegetariska alternativen.
Får eleverna rätt verktyg
Hur skapar vi arbetsro och ger eleverna bättre förutsättningar för lärande? Lugnare atmosfär i klassrummet och produktivare elever.
Det är resultatet av en undersökning där +500 elever testat ett nytt fokusverktyg – brusreducerande glasögon. Ett smidigt alternativ till skärmar som reducerar distraktioner från omgivningen